21.03.2013

Mini Anket İstanbul




Bir çay sohbetinde çıkıntılı aklıma bir soru takıldı ve arkadaşlarıma:
"Nerede İstanbul'da olduğunuzu hissediyorsunuz.?"
diye  sormaya başladım.

*Ulaş Y. : "Üsküdar" dedi,
"ben ilk İstanbul'da Üsküdar'ı gördüm-bildim ondan herhalde" dedi,

*Esra C. : "Köprü trafiği" dedi.
" off " dedim ben de,

*Anıl Ç. : "Yağmurlu Beşiktaşta" dedi.
Fulya'da bir yerde oturuyorduk "Buralar ne abi, buralar hep apartman apartman apartman.." diye de çıkıştı. onayladık,

*Çiğdem S. : Kadıköy dedi.
Kadıköy'de yaşayan Çiğdem için bence mutlu bir cevaptı,

*Ayça Ö. : "Boğaz" dedi,
boğazın içini mi?, dışını mı?, kenarını mı? kastetti bilemedim ama bence şık ve klasik bir cevap oldu,
Ayça Hanımcığımcımcığım sever zaten böyle şeyleri.

*Sami Ö. : "Haydarpaşa merdivenler." dedi,
kendisi tren kullanan bir kişilik buna inceden imrenirim..
ama Hayat Bilgisi dizisinin tanıtımındaki eli bavullu Afet Güçverir'i hatırlattı bu cevabı..

*Başak E. : "Kadıköy" dedi,
ondan bu cevabı beklemezdim, sordum, "Benim için özgürlük çünkü Kadıköy" dedi.
"Orada gecesiyle gündüzüyle İstanbul'un tadını hissediyorum" diye de ekledi.

*Kaan K. : "Beşiktaş motorunda" dedi.
Üsküdar'a gidiyormuş denizden sıklıkla. " yerimde duramıyorum motorda,
nereye bakacağımı şaşırıyorum" dedi.

*Öykü Bahar H. :"Trafik ve her saat açık büfeler." dedi.
Açıkçası "büfeler" cevabını çok beğendim.

*Eylem G. : "İstiklal Caddesi, İskeleler ve Trafik" ilk üçüm dedi.
Trafik cevabı çoğalmaya başladı galiba ama iskeleler demesi güzel,
İstanbul'un çok güzel eski iskeleleri var, galiba yenilerini o güzellikte yapmıyorlar.
ayrıca birinin Taksim Meydanı etrafından bir cevap vermesi de iyi oldu.

*Pınar Duygu Ç. : " Bostancıdan Kızıltoprak'a kadar uzanan sahilde "  dedi.
Ben de dahil muhtemelen bu soruyu cevaplayanların çoğunun bilmediği bir yerden bahsetmesi bence güzel oldu. orada " ne dilediysem oldu. " dedi. Böyle de mistik bir önemi varmış kendisi için.

*Ezgi Z. : " Köprü " dedi. Emin olmak için " köprü de olmak mı ? " diye sordum, "evet" dedi.
" o manzarasıyla İstanbul'u bir tek orada eşsiz kılabiliyorum " dedi.
"kılabilmek" falan diyor, varın gerisini siz düşünün artık,
bu "köprü" cevabı demek diğerleri gibi değil.

*Kübra S. :"Akşam saat yedi civarı evime gitmeye çalıştığım tüm trafik noktalarında ve insan yığınının içinde yaşam mücadelesi verirken buram buram İŞTE İSTANBUL ! İŞTE BU ! haykırışları yükseliyor sessizce içimden,
İstanbul en çok metrobüs duraklarında İstanbul. " dedi.
Ben de üzerine "metrobüse binmeyip kapısında duranlardan tiksiniyorum; İşte onlar İstanbul" diye ekledim.
Ben ekleyince Kübra duramadı, coştu dalgalandı (dalga Akdeniz dalgası yalnız) ve "insanına pa-pardon affedersiniz, geçebilir miyim? Pardon dedirtir İstanbul, Öküzüne omuz attırır geçirir İstanbul." diye de ekledi.
Kübra güzel söyledi, çok fazla yoruma gerek kalmadı.

*Benim cevabım : karışık, sanırım Tarihi Yarım ada diyebiliriz.
Lalelideki okuldan çıkıp Beyazıt, Çemberlitaş, Sultanahmet, Sirkeci, Eminönü ve Karaköy üzerinden Galata Kulesine selam verip Beyoğlu'na yaptığım yürüyüşler. " İstanbul " diye bağırıyor heryerime.
Tabii bir de Karaköy - Haydarpaşa, Kadıköy vapuru cevabım var,
bir çok arkadaşımın cevabında olan kıta değiştiriyor olma hali bir yana, bir sanat eseri olan Haydarpaşa'yı da görüp Kadıköy'e öyle gitmek çok güzel.
Bu arada ben hariç kimsenin de cevabında ' Galata Kulesi ve çevresi 'nin yer almaması bence garip.
Son olarak öğleden sonra İstiklal Caddesinden Tünel meydanına doğru yürürseniz tam karşınızda gözünüzü alan bir güneş olacaktır bu güneş de benim için İstanbula özel bir şeydir ancak gördüğüm her güzel güneş gibi bana Antalya'yı özletmekten başka hiç bir vitamin barındırmamaktadır.

İstatistikler:
soru sorulan kişi sayısı: 14
içerisinde yol - araç barındıran cevaplar: 9
içerisinde deniz barındıran cevaplar: 6
içerisinde Anadolu yakası barındıran cevaplar: 7
içerisinde Avrupa yakası barındıran cevaplar: 4

Genel yorum:
Öncelikle şunu belirtmeliyim ki soruları sorduğum insanlar cevaplarını verirken 3 dakika bile düşünmediler önceden düşünüldüğünü belli eden bir hızla verdi herkes cevabını.
Sanıyorum sizin de bu cevaplardan sonra şıp diye idrak ettiğiniz gibi İstanbul'un özeti: Kalabalık bir trafiktir.
Bu trafik sizi nasıl ve ne kadar besliyor, bunu bilemem, ama cevap verenlerin odak noktası olduğu oldukça kesin.
İstanbul Trafiktir,
bu böyleyken arkadaşlarım ve ben dahil paşa paşa bu Trafiği kabullenip Trafikte en mutlu yahut farkında olabildiğimiz yerlerden seçimler yapmışız.
Cevaplara baktığımızda cevapların içerisinde: kara yolu, tren yolu, deniz yolu, yaya yolu ve hatta metrobüs yolu, duraklar, iskeleler var.
Arkadaşlarım eğer biraz daha düşünüp cevap verselerdi yahut uçağa binmek onlar için gündelik bir iş olsaydı hava yolunun da cevapların içerisinde olacağına eminim.
Cevapların "büfeler" cevabı hariç hariç hiç birisinde doğrudan yiyecek odaklı bir cevap olmaması bence bir bakıma garip, çünkü: cevap veren kitlenin bildiğim kadarıyla tanrılara kurban verircesine iştahları ve damak tatları var.
galiba öğrencilik hayatının sonlarına yaklaşmış bir kitle olarak paramız şimdilik yetmiyor İstanbul'un özel yemeklerini yiyerek İstanbul'da var olmamıza, yahut da trafik v.b. etkiler gerçekten çok baskın ki bence bunun sonucu da doğrudan bir mutsuzluktur.

Not: soruları İstanbul'da yaşayan yahut yaşamış olan arkadaşlarıma sordum, aranızda İstanbul'da yaşayan yahut yaşamış olanlar varsa yazının altındaki "Yorum" bölümü anonim yorumlara bile açıktır.

Şarkı: İstanbul'a Elveda
Söz: Murathan Mungan
Müzik: Leonard Cohen (orijinal eser: Alexan)
Yorum: Müslüm Gürses
Albüm: Aşk Tesadüfleri Sever - 2006

Fotoğraf ve düzenlemesi bana ait.
bi'kaç milyon piksel eksiğim kaldı şu hayatta..
hadi bakalım.

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Ben de bunu biraz düşündüğümde aklıma Üsküdar'da kız kulesinin karşında olduğu bi sahil varya, tam karşısındaki banka oturup Kız Kulesi'ne baktığımızda o an hissediyorm işte :)

Piyaztheoz dedi ki...

güzel,
kız kulesinden de bahsedilmesi iyi oldu, anadolu yakasından çok cevap geliyor şaşırtıyor biraz beni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...